Skolehjemsamarbejde

Skolehjemsamarbejde på Marienhoffskolen

Formålet med skole hjemsamarbejdet er:
-    at alle børn oplever en god, tryg og lærerig skolegang
-    at skabe en god kontakt mellem skole og forældre til gavn for eleverne
-    at forældre oplever sig inddraget som ansvarlige medspillere i elevernes skolegang

Alle forældre er vigtige samarbejdspartnere for skolen, og samarbejdet vægtes højt. Skolen ønsker en åben og konstruktiv dialog mellem forældre, elever og skolens ansatte om at skabe læring og trivsel for alle børn og klasser.

De bedst mulige betingelser i dette samarbejde opnås bl.a. ved at have tydelige forventninger til hinanden og ved at kommunikere respektfuldt.

Ledelsen og skolebestyrelsen
-    sætter rammerne for et konstruktivt skolehjemsamarbejde omkring det enkelte barn og omkring klasserne i både indskoling, mellemtrin og udskoling
-    fastsætter og håndhæver skolens ordensregler, mobbepolitik mv. Til fordel for både elever og personale

Skolen
-    sætter faglige og sociale mål for alle børn og alle klasser
-    inddrager forældre i både langsigtede og kortsigtede mål
-    kommunikerer tydeligt til forældre via AULA
-    kommunikerer aktivt og inddragende med forældre og børn
-    tilpasser samarbejdet til familier med særlige behov

Personalet
-    ser og møder det enkelte barn
-    faciliterer dannelse af trivselsgrupper samt 2 årlige skolehjemsamtaler
-    er proaktive og løsningsorienterede ved udfordringer i klassen eller den enkelte elev

Forældre
-    tager ansvar for deres børns skolegang
-    er ansvarlige for at børnene møder forberedte, mætte og udhvilede
-    er engagerede i klassens arrangementer, samtaler og møder
-    deltager aktivt i at løse konflikter bl.a. via kontakt til andre forældre
-    kommunikerer respektfuldt med hinanden og med personalet
-    opfordres til at bidrage positivt til samarbejdet med andre forældre

Med disse fælles forventninger til hinanden og sig selv kan forældre, elever og ansatte arbejde mod det samme mål: At børnene går i en skole, hvor faglighed og fællesskab er nøgle værdier og hvor de trives fagligt og socialt og bliver så dygtige de kan.

Guideline til god kommunikation:

Kommunikation sker med modtageren i fokus. Den enkelte skal opleve kommunikationen vedkommende og tilstrækkelig.

Det betyder at:

-    Kommunikation foregår både i mødet med hinanden, online, på telefon og på AULA.
-    Vi sikrer os, at valget af kommunikationskanal understøtter budskabet.
-    Vi kommunikerer korrekt, præcist og på et niveau tilpasset modtageren.
-    Vores kommunikation er meningsfuld, informativ og konstruktiv.
-    Vi kommunikerer primært om børns læring og trivsel.
-    Vi kommunikerer til den enkelte eller til en gruppe og bruger kun massekommunikation, når og hvis det er vedkommende for alle.

Kommunikationsveje ved konflikter

Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.

Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, bør følge disse retningslinjer omkring hvem de skal kontakte hvornår:

1.    Tag først kontakt til barnets kontaktlærere med henblik på løsning af problemet.
2.    Tag kontakt til skolens ledelse, hvis der ikke findes en løsning på problemet gennem dialog med kontaktlærerne.
3.    Hvis der stadig ikke kan findes en løsning på problemet, kontaktes skolebestyrelsen

For uddybning af ovenstående henvises til denne mini-guide: https://skoleborn.dk/naar-konflikten-opstaar-miniguide/
Princippet er godkendt af skolebestyrelsen januar 2024

Miniguide_0.pdf

Shape Created with Sketch.