Nationale tests og vores datagrundlag
Eleverne i folkeskolen skal i løbet af deres skoletid gennemføre 10 obligatoriske nationale tests inden for forskellige fag.
De nationale tests er et værktøj til den løbende evaluering i folkeskolen. Derudover er testene et pædagogisk redskab til lærerne og kan bidrage til den videre tilrettelæggelse af undervisningen.
Hvilke fag på hvilke klassetrin
Nedenstående tabel viser, i hvilke fag og på hvilke klassetrin de nationale tests gennemføres på obligatorisk og frivillig basis.
Fag/klassetrin |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
Dansk, læsning |
F |
O |
F |
O |
F |
O |
F |
O |
F |
Matematik |
|
F |
O |
F |
F |
O |
F |
O |
F |
Engelsk |
|
|
F |
O |
F |
F |
O |
F |
|
Fysik/kemi |
|
|
|
|
|
|
F |
O |
F |
Biologi |
|
|
|
|
|
|
F |
K |
F |
Geografi |
|
|
|
|
|
|
F |
K |
F |
Dansk som andetsprog |
|
|
|
F |
K |
F |
K |
F |
|
- O = obligatorisk test
- K = frivillig test målrettet klassetrinnet
- F = frivillig test målrettet klassetrinnet over eller under
Du kan læse mere om de nationale tests på Undervisningsministeriets hjemmeside
På Marienhoffskolen understøtter databaseret viden vores arbejde med elevernes læring og trivsel. Vi anvender ud over test også observationer, samtaler og interne prøver for at udvikle undervisningen så den bedst muligt støtter op om eleverne. Vi bruger læringssamtaler på alle niveauer i organisationen.