Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Klassesammenlægning- og opdeling

Princip for klassesammenlægning og -opdeling

Formål
Dette princip skal sikre en gennemsigtig og tryg proces, når en klasse enten skal deles eller lægges sammen. Det gælder for både elever, forældre og medarbejdere. Målet er, at alle parter oplever en tydelig retning, god information og inddragelse, når en ændring i klassesammensætningen bliver nødvendig.

Overordnede retningslinjer
Skolen tilstræber, at klasserne kan bevares intakte gennem hele grundskolen. I særlige tilfælde kan klassesammenlægninger eller -opdelinger dog være nødvendige. Beslutningen træffes på baggrund af:

Det samlede elevtal på årgangen

Pædagogiske og trivselsmæssige vurderinger

Økonomiske rammer og tildelte ressourcer 

Der kan søges dispensation hos FBL-udvalget til klasser på 30 elever umiddelbart op til sommerferien. Der ønskes ikke, at Marienhoffskolen søger dispensation for klasser større end 28.

Tilflytter elever til skolen efter 31/7 skal skolen optage dem, og der kan derfor være mere end 30 elever i en klasse frem til næste sommerferie.

Klassedelinger/sammenlægninger finder sted i forbindelse med sommerferien og sker ikke midt på skoleåret.

Kriterier for klassedeling eller -sammenlægning

Når gennemsnittet af antal elever i klasserne på en årgang overstiger 28 elever inden 1/8 skal der etableres en ekstra/ny klasse

Når det samlede elevtal på en årgang er under 26 inden 1/8, kan sammenlægning blive aktuelt.

I 0.-2. klasse tilstræbes et max. på 26 elever, i 3.-9. klasse 28 elever.

En ændring af klassesammensætningen sker altid med inddragelse af relevante faglige og sociale vurderinger fra både årgangsteam og ledelse.

Det skal nævnes at planlægningen af kommende skoleår foregår i maj måned. 

Lovgrundlag
Folkeskolelovens § 17 fastsætter, at elevtallet i en klasse normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets start. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde godkende op til 30 elever (§17,1). 

Skolens ansvar i processen

Det er skoleledelsen der har beslutningskompetencen. 

Lærer og pædagoger inddrages i processen, og der indgås dialog med forældre for at sikre den bedste overgang.

Forældre og elever informeres så tidligt som muligt om en forestående ændring.

Informationen gives via AULA og følges op af et forældremøde, som afholdes seneste 10 skoledage efter udmeldingen.

Elever informeres af det nuværende lærerteam – samtidigt med forældrene, hvor det er muligt.

I de nye klasser tilstræbes det, at der indgår kendte voksne (lærere/pædagoger).

Der afholdes et forældremøde i de nye klasser senest én måned efter opstart. Mødet faciliteres af ledelsen og har fokus på trivsel, samarbejde og opbakning.

Ledelsen tilrettelægger i samarbejde med årgangsteamet en målrettet opstart for de nye klasser, afhængigt af behov og ressourcer.

Ledelsen vurderer med udgangspunkt i klassens trivsel og faglige niveau, behovet for ekstra ressourcer

Det tilstræbes, at ændringer sker op til sommerferien, hvor eleverne samles i de nye klasser få dage før ferien.

Efter opstarten evalueres processen med input fra forældre, elever og team. Evalueringen præsenteres for skolebestyrelsen og bruges til fremadrettet læring.

Skolebestyrelsen orienteres om elev udmeldelser/udmeldelser 

Forældresamarbejde og forventninger

Forældrene forventes at bidrage aktivt og konstruktivt til processen og møde forandringen med en positiv tilgang.

Fokus bør være både på det enkelte barn og fællesskabet – målet er, at hele klassen trives og udvikler sig.

Forældre opfordres til at prioritere den nye klasse, bl.a. gennem deltagelse i klassearrangementer og ved at støtte op om klassens fællesskab og klasseforældreråd.

Skolebestyrelsen evaluerer princippet ved behov.

 

November 2025