Regler for brug af iPad og mobiltelefon

Regler for brug af iPad, Chromebook og telefoner

På Marienhoffskolen bruger vi vores digitale redskaber, når det giver mening i undervisningen. Derfor er det også vigtig, at iPad/Chromebook bliver behandlet godt, at den er med i skole og har strøm på.

Der er altid hjælp at hente ved skolens lærere og it-vejledere, hvis der er tvivl om de redskaber skolen udleverer.

Digitale redskaber i undervisningen

Der er læreren, der beslutter hvor, hvornår og til hvad iPad eller Chromebook skal anvendes i undervisningen. Lærerens anvisninger skal følges.

Følgende er IKKE tilladt i undervisningen

• Spil
  • Sociale medier
  • Film
  • Notifikationer/meddelser fra fx spil

Særligt om billeddeling

Alle elever skal være opmærksomme på lovgivningen omkring billeddeling og have en høj moral, når det kommer til at tage billeder og dele billeder af andre.

Lovgivningen er mere skarp, end de fleste regner med, så det er vigtigt at både skole, forældre og elever sætter sig ind i den. Lidt firkantet kan det stilles op således.

• Spørg altid om lov, inden du tager billeder af andre. Fortæl dem hvad det skal bruges til.
  • Del ikke billeder af andre, uden deres tilladelse

Læs mere her:

Frikvarter og før skoletid

Det er kun udskolingselever – altså elever i 7. – 9. klasse, der må bruge deres iPad og Chromebook i frikvarterne

iPads og Chromebooks lægges væk, når det ringer ind.

Det gælder både for iPad og Chromebook at:

• iPaden/Chromebook er skolens ejendom, og den skal være i taske eller skuffe når du ikke bruger den.
  • iPaden/Chromebook skal behandles forsigtigt.
  • Medbringes opladet i skole

Det gælder særligt for iPad at:

• Max 5 private spil
  • Altid 4 GB ledig plads
  • Der skal altid være et af skolen godkendt cover på iPaden
  • Overfør jævnligt filer til drev (oprydning)
  • Hvis der er pladsmangel på iPad’en, har læreren ret til at slette private spil og andre apps uden varsel (Gøres kun, hvis det er strengt nødvendigt)

SFO

SFO bruger iPad til følgende:

• Dans og musik
  • Læringsspil
  • Kreative og digitale produktioner
  • Alderssvarende spil efter aftale med pædagogerne (Kun på særlige dage)

Resten af SFO-tiden er ipaden slukket og i tasken.

Konsekvenser ved at bryde reglerne:

Ved gentagne brud på skolens regler, vil elevens blive indkaldt til samtale med skolens ledelse om opdatering af reglerne og alvoren af at bryde dem. Forældre vil blive kontaktes for en fælles indsats og forståelse af hvordan digitale redskaber bruges i skolen.

Ved forsat brud på reglerne, kan der blive tale om at iPad/Chromebook afleveres og hentes på kontoret, så det ikke længere er et personligt redskab, som kan tages med hjem.

Udlevering, Vedligeholdelse og tilbagelevering

Der udleveres følgende sammen med iPaden: én oplader, ét lightning kabel og cover.

Der udleveres følgende sammen med Chromebook: én oplader og et sleeve

Ved tilbagelevering afleveres alt i god stand.

Skade på iPad eller Chromebook

iPad/Chromebook afleveres til skolens IT-medarbejder, Dennis Andersen. Forældrene sender beskrivelse af skaden og hvordan den opstod til denn9512@syddjursskoler.dk

Skolen vurderer herefter hvem, der er ansvarlig for skaden og dermed betaling af denne.

Nyt glas til iPad koster kr. 810,-.

Reservedele

Skolen sælger følgende:

Lightning kabler kr. 100,-

Cover cover kr. 300,-

Opladere kr. 100,-

Henvendelse til Dennis Andersen i IT-afdelingen.

Mobiltelefoner

Mobiltelefonen kan bruges i undervisningen, hvis læreren ønsker det. Ellers er mobiltelefoner i tasken og er kun fremme ved særlig aftale med lærer.

Smart Watch ure o.lign. sidestilles med mobiltelefoner. Omtales som mobiltelefoner herefter.

Indskolingen

• Mobiltelefoner skal lægges i skoletasken, når første lektion starter
  • Mobiltelefoner må benyttes, når sidste time er slut

SFO

Der må ikke benyttet mobiltelefoner eller smart Watch i SFO-tiden.

Mellemtrinnet

• Mobiltelefonen afleveres i ”hotellet” ved times start. Hotellet lukkes og står i klasselokalet på gulvet eller på reolen.
  • Mobiltelefonen må ikke bruges som hjælpemiddel, med mindre læreren anviser dette.
  • Mobilen udleveres i spisepauserne fra 6. klasse til brug til betaling med Mobilpay. Dette indtil en anden betalingsløsning er fundet.
  • Lokalerne aflåses, når eleverne ikke er i klassen.

Udskolingen

• Mobilen udleveres i spisepauserne fra 7.- 9. klasse til brug til betaling med Mobilpay. Dette indtil en anden betalingsløsning er fundet.
  • Lokalerne aflåses, når eleverne ikke er i klassen.

Konsekvenser ved at bryde reglerne:

Lærerne kan inddrage telefonen til skoledagen er forbi. Mobiltelefonen opbevares på skolens kontor, og kan afhentes af en forældre.

Ved gentagne problemer med at overholde reglerne aftales med forældrene, at telefonen ikke medbringes i skole.