IT i undervisningen

På Marienhoffskolen har alle elever en personlig iPad eller en Chromebook, som er udlånt af skolen. Chromebook udleveres fra skoleåret 2021 - 2023 fra 6. - 9. klasse. IT er en naturlig del af undervisningen, og vi arbejder med ”den digitale røde tråd” fra 0. klasse til 9. klasse, så der er progression i elevernes arbejde med det digitale.

IT anvendes målrettet for at fremme elevernes læring, understøtte både de faglige mål, de digitale kompetencer og den digitale dannelse. Vi betragter iPaden/Chromebooken, som en slags digital skoletaske. Både lærer og elev har således en unik værktøjskasse lige ved hånden.

Det er læreren, der bestemmer hvornår iPaden/Chromebooken er fremme i undervisningen.  Helt overordnet handler det om at digitale teknologier skal bruges der hvor det giver mening.

iPaden/Chrombook brugs til:

-          Digitalt undervisningsmateriale.

-          Præsentationer og produktioner med både tekst, lyd, video m.m.

-          Søge viden. Det kræver undervisning i at finde og sortere i de store mængder af information.

-          Kreative værktøjer - En skoleiPad er spækket med muligheder for at lave e-bøger, film, animationer, billedbehandling og meget andet.

At skolen har udleveret personlige iPads/Chromebook til alle elever har også sine udfordringer. Det drejer sig især om iPadens begrænsninger og iPad’ens evne til at distrahere fra det vigtige. Det er vi bevidste om og arbejder med hele tiden.

Regler for brug af iPad – se også regler for brug af iPad og mobiltelefon

Reglerne er tydelige og hænger i klasserne, så de er synlige for alle. Fx går de ud på, at spiller man spil eller går på sociale medier i undervisningen, bliver alle private apps slettet sammen med appstore, så der kun vil være skoleapps på iPad’en. Der må heller ikke være distraherende meddelelser, som forstyrre arbejdet.

Medielokale

I skolens medielokalet er der bla. 3D printere, som kan bruges i mange fag. Der er også LEGO WeDo 2.0 robotter, som kan kodes og f.eks. bruges regleri matematik og natur og teknologi. Desuden har anvender vi VR-briller ligesom vi har mikrofoner, stativer og andet videoudstyr. optage- og redigeringsudstyr.

Når du starter på Marienhoffskolen

På den udleverede skole iPad, ligger der et ikon som hedder iPadregler. Det er et link ind til en e-bog, som både elever og forældre er forpligtet til at gennemse. Der findes regler og vejledninger til alt det du skal vide, når du har med en skole iPad at gøre.